Neki od najznačajnijih istorijskih događaja započeli su zapravo pucnjima sa brodova, pa čak i kada brodovi nisu bili osnovno oružje u daljem toku tih događaja.
Najpoznatija revolucija, ona Oktobarska, ali i oba svetska rata, samo su najpoznatiji primeri kako se započinjao neki krvav sukob sa brodova koji kasnije nisu odigravali ključnu ulogu u tim sukobima.
Prvi svetski rat započela je Austrougarska monarhija upravo hicima sa rečnih oklopnih monitora koji su bazirali u Zemunu, na Beograd, prodefilovavši oko Velikog Ratnog ostrva i dalje oko ušća, i otvorivši vatru na položaje zauzete na Kalemegdanskoj tvrđavi, zatim na položaje ispod Nebojša kule, i kod Ade Ciganlije.
Iako je taktička vrednost ovih hitaca, ali i dejstva sa rečnih monitora uopšteno, zapravo sumnjiva, veliki psihološki efekat je zasigurno postignut ovim početnim bombardovanjem.
Nemali broj pisanih svedočenja branilaca iz tog vremena opisuje tešku artiljeriju sa kopna kao ubitačnu i razarajuću, ali i kao neminovnost na koju se navikneš...ali, upravo monitore opisuju kao najprovokativnije, jer, kažu, dođu ti tu pod nos, pa pucaju, a ne možeš im ništa...
Dakle, i psihološki efekat je bio jedno značajno oružje ovih brodova. Pa ipak, na borbeni moral srpske vojske kao da se nije nimalo odrazio ovaj, ali ni svi ostali napadi, o čemu svedoči čak i spomenik koji je okupator podigao poginulim braniocima, tik pored spomenika svojim nastradalim vojnicima.
Upravo jedan od tih monitora, iz Carske flotile koja je bazirala u Zemunu, jeste nekadašnji Bodrog, a potonji Sava. Oklopljeni brod sa ograničenim mogućnostima za manevar i borbeno dejstvo, ali sa snažnim psihološkim uticajem. I to za obe strane, kako za protivnike, tako i za vlastite snage.
Dizajniran da sa topovima za tadašnje vreme moćnim, ali relativno zastarelim, podržava desante i opsade, ovaj brod je mogao da svoje smrtonosne granate dobacuje i do desetak kilometara u daljinu, a imao je i haubicu kojom bi uspevao i da ubaci granatu odozgo u ciljani objekat.
O preciznosti se nije moglo govoriti svakako, ali zato je sve ostalo bilo tu.
Sa dužinom od jedva nešto preko pedeset metara, i sa posadom od gotovo stotinu ljudi u svom punom sastavu, ostaje zagonetka gde je uspevalo da stane nešto preko šezdeset tona uglja uz koje je krstarećom brzinom mogao dejstvovati u radijusu od pet stotina kilometara.
Da, morala je biti velika gužva u svakom slučaju.
No, kako nije reč o jahti, već borbenom brodu, o komforu se u to doba nije mnogo vodilo računa.
Borbeni brod je izvršavao svoje zadatke sve do samog kraja rata, gde se poslednji povlačio ka Budimpešti, i nasukao se prilikom povlačenja na sprud nizvodno od Beograda. Spasa mu više nije bilo, zarobljen je, ali i dodeljen kao ratni plen tek formiranoj Kraljevini SHS, a potom je opremljen i raspoređen sa ostalim monitorima u ratnu bazu u Novom Sadu.
Нема коментара:
Постави коментар